Gyökércsúcs resectio

A gyökércsúcs amputáció, más néven resectio, azok közé a szolgáltatások közé tartozik, amelyeket csak különleges helyzetekben alkalmazunk.
Ilyen helyzetek lehet, ha a fog gyökerének utolsó harmada nem gyökérkezelhető, például elágazó gyökércsatorna vagy álút miatt.
Másik eshetőség, ha korábbi csapos felépítmény miatt nem oldható meg az imkomplett, vagyis nem teljes, gyökértömés kicserélése. További ok lehet még, ha a gyökércsúcs környezetében elváltozás tapasztalható, melynek gyógyítása nem lehetséges.
Ilyen elváltozás lehet egy nagy kiterjedésű granulóma, amit egy krónikus gyulladás eredményez, vagy egy cysta, ami egy hámszövettel bélelt tömlő és üregét híg folyadék tölti ki.

A gyökércsúcs amputációt megelőzően helyi érzéstelenítést alkalmazunk, majd pedig kis metszést ejtünk a nyálkahártyán és megkeressük a gyökércsúcsot. Ezt követően megtisztítjuk a körülötte található elváltozó résztől, majd alapos tisztítást követően elvégezzük a gyökércsúcs lemetszését, majd a sebet néhány öltéssel bezárjuk.

Fontos tudnivalók szájsebészeti beavatkozás előtt
A beavatkozás előtti étkezés szükségességét vagy épp tiltását mindig a kezelés módja határozza meg. Ha a páciens végig éber állapotban van a foggyökér eltávolítás során, akkor javasolt a beavatkozás előtti étkezés. Ennek oka, hogy az eljárás közben helyi érzéstelenítést alkalmazunk, ami csak az adott területre fejti ki hatását, ezáltal lesz az eljárás fájdalommentes.

A beavatkozást követően még akár 2-3 órán át is tarthat az érzéstelenítő hatása, ezáltal rágás közben a száj lágy része megsérülhet.

Ha a páciens éber szedációt igényel a beavatkozás időtartamára, akkor az altatófogorvos utasítása alapján tilos a beavatkozás előtti étkezés. Fontos tudni, hogy a műtét utolsó szakaszában öltések kerülnek be a sebek megfelelő zárása érdekében. Ez az eljárás a vérszegénységre hajlamos páciensek esetében is.

A szájsebészeti beavatkozást követő 6-14 nap elteltével pácienseinket visszavárjuk a varratok eltávolítása céljából.

Invazív, vagyis szúrás/vágás által történő beavatkozásoknál, így a szájsebészeti beavatkozások esetében is némi kockázattal jár az eljárás, mint például a szomszédos fogak sérülése, amiről előzetesen úgy szóban, mint írásban tájékoztatást nyújtanak kezelőfogorvosaink.

A beavatkozás utáni teendők
A gyors és kielégítő sebgyógyulás alapfeltétele a stabil véralvadék kialakulása, ezért tilos a seb öblögetése és szívogatása.

Beavatkozás közben a helyi érzéstelenítés következtében az ideg ingerületvezetése időszakosan kikapcsol az adott területen, ennek hatására a beavatkozást követő 2-4 órában a zsibbadás általános jelenséggé válik, ezért a száj lágy részének megóvása érdekében, az adott időtartam alatt nem ajánlott semmilyen étel fogyasztása.

A szájsebészeti eljárás utáni 2-3 napban kerülendő a dohányzás, az alkohol, az apró magvas ételek, valamint a különféle tejtermékek fogyasztása.

A száj és az adott terület tisztítását az adott napon csak nagyon óvatosan javasoljuk, de következő napon puha sörtéjű fogkefe, fogrém, valamint szájfertőtlenítő többszöri használata ajánlott.

Nagyobb mértékű szájsebészeti beavatkozást követően arcduzzanat tapasztalható. Ennek megszűntetésére 1-2 napon át, külsőleg történő, szakaszos jegelést ajánlunk. Szükség esetén a gyógyulási periódus idejére a megfelelő fájdalomcsillapító vagy antibiotikum receptet szakembereink felírják pácienseinknek.

Abban az esetben, ha a páciens olyan dolgokat tapasztal, amik eltérnek a fogorvosunk által elmondottaktól és leírtaktól, mint például szivárgó vérzés vagy állandó erős fájdalom, ajánlott fogászati rendelőnk mihamarabbi felkeresése, hogy a lehető leggyorsabban segítségére lehessünk.