Fogágy gyulladás kezelése (zárt kürett)

A zárt küretet abban az esetben alkalmazuk, ha a páciens fogágy-gyulladástól szenved, más néven parodontitist állapítunk meg nála. A fogágy-gyulladás mindig ínygyulladásból alakul ki.

Nem minden ínygyulladásból alakul ki fogágy-gyulladás, ám ha kialakul a betegség, akkor kiterjedhet a fogágy mélyebb szöveteire, a gyökérhártyára és a fogat tartó csontszövetre. Nagyon sok általános szervezeti hajlamosító faktor (diabetes, immunhiányos állapot, örökletes tényezők, dohányzás) felelős az ínyszéli gyulladás mélyre terjedéséért.

Ha az ínyszélekről elkezdődik a gyulladás átterjedése, akkor elsőként a foggyökér falán, az ínyszéli hám lehúzódását lehet észrevenni, úgy nevezett ínytasak alakul ki. Az idő folyamán ezen a területen könnyedén megreked az ételmaradék, ez pedig a dentalis plakk kialakulásához vezet, a fogat körbevéve beindul a fogkőképződés is. Később az ínytasak fogkőtörmeléket fog tartalmazni, illetve a gyulladt szövetek lakhelyéül szolgál majd. Az egyre növekvő gyulladás következményeként fokozatosan romlik a hámtapadás, a fog tartószövetei pusztulásnak indulnak, ezt idővel a fogak meglazulása, majd a fogak elvesztése követheti.

A kürettálás során eltávolítjuk az ínytasak falán található gyulladt szöveteket és a fogkőtörmeléket, így szüntetve meg a bakteriális fertőzéséket és azok terjedését.

A kezelés folyamata és eredményei

Elsőként a fogfelszínén található fogkő eltávolítása történik, ennek hatására csökken az ínygyulladás. A helyes fogmosási technika alkalmazásával csökken az esélye az újabb fogkőréteg kialakulásának. Ezt követően kezdődik az íny alatti kezelés, amelynek során a fertőzött szöveteket, valamint a gyökérfelszínen található fogkövet távolítjuk el. A fogkő keménysége miatt teljesen más eszközöket kell használunk az eltávolításhoz, mint azt előzőleg tettük.

A kezelésnek köszönhetően, a gyökérfelszín simává és a tasakfal egészségessé válik, a gyógyulásához azonban néhány hét szükséges. A beavatkozás után az íny duzzadt, vörös színű és vérzékeny lehet, ami néhány nap után csökken és egy- két hét elteltével megszűnik. Így válik egészségessé és esztétikussá a fogazat, melynek fenntartása érdekében ajánlott a helyes fogmosási technika alkalmazása.

A betegségek okai és észlelhető tünetei

1. Ínygyulladás
A nem megfelelő szájhigiénia következtében gyakran ínygyulladás alakul ki. Tünetei az érzékenység, a viszketés, a vérzés, a piros illetve vörös ínyszín. Gyakran fájdalom is tapasztalható az adott területen kisebb nyomás vagy érintés során. Bizonyos esetekben az érzékeny íny megduzzad és a fog koronájának nagyobb részét el is fedi, míg máskor éppen az ellenkezője tapasztalható, az íny zsugorodásnak indul.

2. Tasakképződés
A tasakképződés az íny kötőszövetének (gingivális sulcus) gyulladásával kezdődik. Ilyen esetben a gyulladás roncsoló hatással van a kötőszövetre, az ínyrostoknál pedig degeneráció figyelhető meg. Mindezek mellett a junctinalis hám sejtje is burjánzásnak indul a gyökér mentén, és a gyulladás következtében 2-3 sejtrétegből álló, úgynevezett kesztyűujjú kitüremkedés jön létre.

3. Csontpusztulás
Az alveoláris csont romlása és elhalása egy hosszú folyamat része, melynek igen komoly következményei lehetnek. Minden a gyakran emlegetett fogkőképződéssel kezdődik, mely az idő múlásával egyre erősebben irritálja a fog kötőszövetét, amire a kötőszövet erősödő gyulladással reagál. A gyulladás következtében, a sejtekből olyan mediátor anyagok is felszabadulnak, melyek a fog lassú pusztulásához vezetnek és az magától regenerálódni már nem tud. Amennyiben ebben a stádiumban nem kezdődik meg a szakszerű kezelés, a helyzet egyre csak romlik. Lassan kitűnik a fognyak, amit már fogzománc nem véd, így minden külső hatásnak ki van téve. A fognyak homorú formájából adódóan pedig a lepedék és a fogkő még könnyebben megtelepszik rajta és egy idő után már nem csak erős gyulladást, hanem fognyaki szuvasodást is tapasztalhat a páciens. A legsúlyosabb esetekben maga a kötőszövet annyira elgyengül, hogy nem bírja rögzíteni a fogat a csonthoz, és ez a fogak elvesztéséhez vezethet.

4. Fokozott fogmobilitás
Kevesen tudják, de általánosságban véve a fogakra minimális mértékű, horizontális irányú mozgás jellemző. Ha ez a mérték növekszik, akkor lehet fokozott fogmobilitás betegségéről beszélni. Ennek kiváltó oka lehet a foggyökér hossza és formája, illetve a csontpusztulás következménye is. A fogak mozgását fokozhatja az adott fog kóros helyzete, de egy nem megfelelően lecsiszolt fogtömés is okozhat okklúziós traumát, ami mobilitáshoz vezet.

5. Fogvándorlás
Fogvándorlásról abban az esetben beszélünk, ha felborul az egyensúly a fogakra ható erő és a fogágy állapota között. Emellett, hosszabb ideje fenn álló foghiány esetében is gyakori jelenség a fogvándorlás, mely harapási anomáliát is okozhat. Ez a probléma leginkább a fogsor elülső részén tapasztalható és vele egy időben, gyakran mobilitás is megfigyelhető.

6. Szubjektív tünetek
Szubjektív tünetek közé tartozik a fogérzékenység, mely akár érintés, akár rágás közben tapasztalható. Különféle hőmérsékletű ételek és italok fogyasztásakor erős fájdalom is felléphet. Sőt, bizonyos esetekben, gyors lefolyású, lüktető fájdalom is tapasztalható.

7. Halithosis
A kellemetlen szájszag sokak életét keseríti meg. Ez leggyakrabban a fogak közé szorult és már bomlásnak indult ételek következtében alakul ki. Emellett a nyelvháton felszaporodott baktériumok, fogszuvasodás, ínygyulladás, vagy akár fogágy betegségek is okozhatják a halithosis jelenlétét.