Natural Dental / Szájsebészet / Gyökércsúcs resectio

GYÖKÉRCSÚCS RESECTIO

A gyökércsúcs amputáció, más néven resectio, azon szolgáltatásunk, amit csak különleges helyzetekben alkalmazunk.
Ilyen helyzetek egyike, ha a fog gyökerének utolsó harmada nem gyökérkezelhető, például elágazó gyökércsatorna vagy álút miatt.
Másik eshetőség, ha korábbi csapos felépítmény következtében nem oldható meg az imkomplett, vagyis nem teljes, gyökértömés kicserélése. Ok lehet még, ha a gyökércsúcs környezetében elváltozást találunk, mely gyógyítása nem lehetséges.
Ilyen elváltozás lehet egy nagy kiterjedésű granulóma, amit egy krónikus gyulladás eredményez, vagy egy cysta, ami egy hámszövettel bélelt tömlő és üregét híg folyadék tölti ki.

A gyökércsúcs amputációt megelőzően helyi érzéstelenítést alkalmazunk, majd pedig kis metszést ejtünk a nyálkahártyán és megkeressük a gyökércsúcsot. Ezt követően megtisztítjuk a körülötte található elváltozó résztől, majd alapos tisztítást követően elvégezzük a gyökércsúcs lemetszését, majd a sebet néhány öltéssel bezárjuk.

Fontos tudnivalók szájsebészeti beavatkozás előtt álló pácienseink részére

A beavatkozás előtti étkezés szükségességét vagy épp tiltását mindig a kezelés módja határozza meg. Ha a páciens végig éber állapotban van a foggyökér eltávolítás során, akkor javasolni szoktuk az előtte történő étkezést. Ennek oka, hogy az eljárás közben helyi érzéstelenítést alkalmazunk, ami csak az adott területre fejti ki hatását, miáltal az eljárás fájdalommentes lesz.

A beavatkozást követően pedig még 2-3 órán át tart az érzéstelenítő hatása, ezáltal rágás következtében a száj lágy részét sérülés érheti. Ha előzetesen a páciens éber szedációt igényel a beavatkozás időtartamára, akkor az altatóorvos utasítása alapján tilos a beavatkozás előtti étkezés. Fontos tudni, hogy a műtét utolsó szakaszában öltéseket helyezünk be a sebek megfelelő zárása érdekében, illetve azon páciensek esetében is, akik vérzékenységre hajlamosak.

A szájsebészeti beavatkozást követő 6-14 nap elteltével visszavárjuk pácienseinket a varratok eltávolítása céljából.

Az invazív, vagyis szúrás vagy vágás által történő beavatkozásoknál, így a szájsebészeti beavatkozások esetében is némi kockázattal jár az eljárás, mint például a szomszédos fogak sérülése, amiről előzetesen úgy szóban, mint írásban tájékoztatást nyújtanak kezelőorvosaink.

A beavatkozás utáni teendők

A gyors és kielégítő sebgyógyulás alapfeltétele a stabil véralvadék kialakulása, ezért tilos a seb öblögetése és szívogatása.

Beavatkozás közben a helyi érzéstelenítés következtében az ideg ingerületvezetése időszakosan kikapcsol az adott területen, ennek hatására a beavatkozást követő 2-4 órában a zsibbadás általános jelenséggé válik, ezért száj lágy részének megóvása érdekében, az adott időtartam alatt nem ajánlott semmilyen étel fogyasztása.

A szájsebészeti eljárás utáni 2-3 napban kerülendő a dohányzás, az alkohol, az apró magvas ételek, valamint a különféle tejtermékek fogyasztása is.

A száj és az adott terület tisztítását tekintve az adott napon csak nagyon óvatosan javasoljuk, de következő napon puha sörtéjű fogkefe és fogrém, valamint szájfertőtlenítő többszöri használata ajánlott.

Nagyobb mértékű szájsebészeti beavatkozást követően arcduzzanat megjelenése tapasztalható. Ennek megszűntetésére 1-2 napon át, külsőleg történő, szakaszos jegelést javasolunk. A gyógyulási periódus ideje alatt szükség esetén a fájdalomcsillapítót vagy az antibiotikum receptet felírjuk pácienseinknek. Abban az esetben, ha a páciens olyan dolgokat tapasztal, amik eltérnek az orvosunk által leírtaktól, mint például szivárgó vérzés vagy állandó erős fájdalom, rendelőnk mihamarabbi felkeresése ajánlott, hogy a lehető leggyorsabban segítségére lehessünk.

Szolgáltatásaink közül: Fogászat, Fogtechnika, szájsebészet