Kismamák fogászati gondozása

Dentálhigiénikusaink és orvosaink különösen nagy figyelmet fordítanak a kismamák fogászati állapotának vizsgálatára, problémáik megoldására, kérdéseik megválaszolására. A kisbaba egészségéhez elengedhetetlen az anyuka egészséges állapota. Ezt nagyban befolyásolja az egészséges táplálkozás, ami jó fogak nélkül nehezen megvalósítható. Fogak hiányában nehezített a rágás, lyukas fog esetén pedig sokszor fájdalommal kell megküzdeni. A megváltozott hormonháztartás miatt pedig az íny fokozottan reagál a lepedékre, és hamarabb begyullad. A nyál minőségében és mennyiségében végbemenő változások, a fogíny fokozottabb érzékenysége, s a megváltozott étkezési szokások felelősek a fogazat romlásáért. A leggyakrabban előforduló probléma a terhesség során az ínygyulladás.

A fogazat fejlődése az embrionális élet 7. hetében kezdődik meg. A prevenció már a magzati életben is fontos szerepet tölt be, hiszen ekkor fejlődnek ki a foglécek és a fogcsírák, melyek meghatározzák a gyermek későbbi fogazati állapotát.

Az ajánlott fél éves kontroll vizsgálattal szemben, a terhesség ideje alatt 3 havonta menjünk fogorvoshoz! Kötelező a szájhigiéniás kezelés, hiszen a szakember precízen és alaposan távolítja el a fogakról és az íny alól a nem kívánt lerakódásokat, ezzel megóvja a fogat az idő előtti romlástól és megelőzhető az ínygyulladás is.

Nagyon nagy hangsúlyt kell fektetnünk a magzati ártalmakra, mely a kisbaba minden szervére hatással lehet, így a fogazatára, állkapocs csontjaira is.

Lehetnek azonban olyan események, melyek közvetlenül befolyásolják a baba fogainak fejlődését.

Fertőzések: egy vírusos vagy bakteriális fertőzés megzavarhatja a fogcsíra fejlődését Koraszülés: a koraszülés és az alacsony születési súly befolyásolhatja azoknak a fogaknak a fejlődését, amelyek a születés körüli időszakban alakulnak ki. Ez azért van, mert előfordulhat, hogy a koraszülött kisbabának „nem volt elég ideje” elegendő mennyiségű ásványi anyag felvételére.

Tetracyclin és röntgen: az orvosok tisztában vannak a kockázattal, amelyet a terhes kismamának adott tetracyclin tartalmú antibiotikumok jelentenek a kisbaba fogai számára. A tetracyclin ugyanis elszíneződést válthat ki a baba azon fogain, melyek éppen akkor vannak kialakulóban. A röntgensugárzás is befolyásolhatja a születendő kisbaba fejlődését. Mindenképpen tájékoztatni kell a kezelőorvost, fogorvost vagy az egészségügyi személyzetet a röntgenkészítés előtt a terhességről!

Higanyveszély: az amalgámtömés higanyt tartalmaz. Bár ez a mennyiség olyan kicsi, hogy az amalgámtömések biztonságosak, a terhesség alatt tanácsos elkerülni az amalgámmal járó fogkezelést, mert a higany képes áthatolni a magzatburkon.

A kisbaba optimális méhen belüli fejlődéséhez és fogainak egészséges kialakulásához hasznos, ha figyelembe vesszük az alábbiakat:

Folsav szedése: napi 400 mikrogramm kiegészítés ajánlott a teherbeesés előtt és a terhesség első tizenkét hetében. A folsav szedése csökkenti a gerinc rendellenességek (pld.: nyitott gerinccel való születés) kockázatát.

• A dohányzás mellőzése
  • Az alkoholos italok elkerülése