Natural Dental / Megelőző kezelések / Paradontológia / Fogágy gyulladás kezelése (zárt küret)

FOGÁGY GYULLADÁS KEZELÉSE (ZÁRT KÜRETT)

Szolgáltatásaink közül a zárt küretet abban az esetben szoktuk alkalmazni, ha a páciens fogágy-gyulladástól szenved, más néven parodontitist állapítunk meg nála. A fogágy-gyulladás mindig ínygyulladásból alakul ki.

Bár nem minden ínygyulladásból alakul ki fogágy-gyulladás, ám ha kialakul a betegség, akkor kiterjedhet a fogágy mélyebb szöveteire, a gyökérhártyára és a fogat tartó csontszövetre. Nagyon sok általános szervezeti hajlamosító faktor (diabetes, immunhiányos állapot, örökletes tényezők, dohányzás) felelős az ínyszéli gyulladás mélyre terjedéséért.

Ha az ínyszélekről elkezdődik a gyulladás átterjedése, akkor elsőként a foggyökér falán, az ínyszéli hám lehúzódását lehet észrevenni, úgy nevezett ínytasak alakul ki. Az idő folyamán ezen a területen könnyedén megreked az ételmaradék, ez pedig a dentalis plakk kialakulásához vezet, a fogat körbevéve beindul a fogkőképződés is. Később az ínytasak fogkőtörmeléket fog tartalmazni, illetve a gyulladt szövetek lakhelyéül szolgál majd. Az egyre növekvő gyulladás következményeként fokozatosan romlik a hámtapadás, a fog tartószövetei pusztulásnak indulnak, és ezt majd a fogak meglazulása, majd a fogak elvesztése követheti.

A kürettálás során eltávolítjuk az ínytasak falán található gyulladt szöveteket és a fogkőtörmeléket, így megszüntetve a bakteriális fertőzéséket és azok terjedését.

A kezelés folyamata és eredményei:

Elsőként a fogfelszínén látható fogkő eltávolítása történik meg, ennek hatására csökken az ínygyulladás és a helyes fogmosási technika alkalmazásával csökken az esélye az újabb fogkőréteg kialakulásának. Ezt követően elkezdődik az íny alatti kezelés, ami során, a fertőzött szöveteket, valamint a gyökérfelszínen található fogkövet távolítjuk el, melynek keménysége miatt teljesen más eszközöket kell használunk az eltávolítására, mint azt előzőleg tettük.

A kezelésnek köszönhetően, a gyökérfelszíne simává és a tasakfala egészségessé válik, viszont a gyógyulásához néhány hét szükséges. A beavatkozás után duzzadt, vörös színű és vérzékeny lehet az íny, ami pár nap után egyre csökken és egy- két hét elteltével el is múlik. Így válik egészségessé és esztétikussá a fogazat, melynek fenntartása érdekében ajánlott a helyes fogmosási technika alkalmazása.

A betegségek okai és észlelhető tünetei:

1. Ínygyulladás

A nem megfelelő szájhigiénia következtében gyakran ínygyulladás alakul ki, ami tünetei között felsorolható az érzékenység, a viszketés, a vérzés, a piros illetve vörös ínyszín. Mindezek mellett gyakran tapasztalható kisebb nyomás vagy érintés esetén is fájdalom az adott területen. Bizonyos esetekben az érzékeny íny megduzzad és a fog koronájának nagyobb részét is elfedheti, míg máskor éppen az ellentettjét tapasztalhatja a páciens, és az ínye zsugorodásnak indul.

2. Tasakképződés
A tasakképződés az íny kötőszövet, vagyis gingivális sulcus, gyulladásával kezdődik. Ilyen esetben maga a gyulladás roncsoló hatással van a kötőszövetre, az ínyrostoknál pedig degeneráció figyelhető meg. Mindezek mellett a junctinalis hám sejtje is burjánzásnak indulnak a gyökér mentén, és 2-3 sejtrétegből álló, úgy nevezett kesztyűujjú kitüremkedés jön létre a gyulladás következtében.

3. Csontpusztulás
Az alveoláris csont romlása és elhalása egy hosszú folyamat része, melynek igen komoly következményei lehetnek. Minden a már sokszor emlegetett fogkőképződéssel kezdődik, mely az idő múlásával egyre erősebben irritálja a fog kötőszövetét, amire a kötőszövet erősödő gyulladással reagál. A gyulladás következtében, a sejtekből olyan mediátor anyagok is felszabadulnak, melyek a fog lassú pusztulásához vezetnek és az magától regenerálódni már nem tud. Ha ebben a stádiumban nem kezdődik meg a szakszerű kezelés, a helyzet csak egyre romlik. Lassan kitűnik a fognyak, amit már fogzománc nem véd, így minden külső hatásnak ki van téve. A fognyak homorú formájából adódóan pedig a lepedék és a fogkő még könnyebben megtelepedik rajta és egy idő után már nem csak egy erős gyulladást, hanem fognyaki szuvasodást is tapasztalni fog a páciens. A legsúlyosabb esetet tekintve, maga a kötőszövet annyira elgyengül, hogy nem bírja rögzíteni a fogat a csonthoz, és ez a fogak elvesztéséhez vezethet.

4. Fokozott fogmobilitás
Kevesen tudják, de általánosságban véve a fogakra minimális mértékű, horizontális irányú mozgás a jellemző. Ha pedig ez a mérték növekszik, akkor lehet fokozott fogmobilitás betegségéről beszélni. Ennek kiváltó okai lehet a foggyökér hossza és formája, illetve a csontpusztulás következménye is. A fogak mozgását fokozhatja az adott fog kóros helyzete, de egy nem megfelelően lecsiszolt fogtömés is okozhat okklúziós traumát, ami mobilitáshoz vezet.

5. Fogvándorlás
Fogvándorlásról lehet abban az esetben beszélni, ha felborul az egyensúly a fogakra ható erő és a fogágy állapota között. Emellett, hosszabb ideje fenn álló foghiány esetében is gyakori jelenség a fogvándorlás, mely harapási anomáliát is okozhat. Ez a probléma leginkább a fogsor elülső részén tapasztalható és vele egy időben, gyakran mobilitás is megfigyelhető a páciensnél.

6. Szubjektív tünetek
Szubjektív tünetek közé sorolható a fogérzékenység, mely akár érintés, akár rágás közben tapasztalható. Különféle hőmérsékletű ételek és italok fogyasztása esetén erős fájdalom is felléphet panaszként, sőt, bizonyos esetekben, gyors lefolyású, lüktető fájdalom átélése miatt keresnek fel minket pácienseink.

7. Halithosis
A kellemetlen szájszag sokak életét keseríti meg, ami leggyakrabban a fogak közé szorult és már bomlásnak indult ételek következtében alakul ki. Emellett a nyelvháton felszaporodott baktériumok, fogszuvasodás, ínygyulladás, vagy akár fogágy betegségek is okozhatják a halithosis jelenlétét.