Natural Dental / Szájsebészet / Bölcsességfog eltávolítás műtéti úton

BÖLCSESSÉGFOG ELTÁVOLÍTÁS MŰTÉTI ÚTON

A bölcsességfogak nem megfelelő növekedése, előretörése a gyakori problémák közé sorolható, aminek következtében nehezen elérhető és tisztítható felületek alakulnak ki, ami állandó problémák kialakulásához vezet. Éppen ezért, csakis indokolt helyzetben szoktuk ajánlani a bölcsességfogak eltávolítását, melyet a várhatóan legkevesebb következménnyel járó, leggyorsabb eljárással végezzük el.

Abban az esetben, ha a legegyszerűbb módszert alkalmazva nem kivitelezhető a fog eltávolítása, akkor műtéti feltárást szoktuk alkalmazni, mely során helyi érzéstelenítés által válik fájdalommentessé a beavatkozás. A műtét során metszést ejtünk az íny felszínén, majd pedig minimális mennyiségű csontszövet kivételét követően, megtörténik a bölcsességfog eltávolítása. Ezután megtisztítjuk a sebet és néhány öltéssel bezárjuk azt.

Fontos tudnivalók szájsebészeti beavatkozás előtt álló pácienseink részére

A beavatkozás előtti étkezés szükségességét vagy épp tiltását mindig a kezelés módja határozza meg. Ha a páciens végig éber állapotban van a foggyökér eltávolítás során, akkor javasolni szoktuk az előtte történő étkezést. Ennek oka, hogy az eljárás közben helyi érzéstelenítést alkalmazunk, ami csak az adott területre fejti ki hatását, miáltal az eljárás fájdalommentes lesz.

A beavatkozást követően pedig még 2-3 órán át tart az érzéstelenítő hatása, ezáltal rágás következtében a száj lágy részét sérülés érheti. Ha előzetesen a páciens éber szedációt igényel a beavatkozás időtartamára, akkor az altatóorvos utasítása alapján tilos a beavatkozás előtti étkezés. Fontos tudni, hogy a műtét utolsó szakaszában öltéseket helyezünk be a sebek megfelelő zárása érdekében, illetve azon páciensek esetében is, akik vérzékenységre hajlamosak.

A szájsebészeti beavatkozást követő 6-14 nap elteltével visszavárjuk pácienseinket a varratok eltávolítása céljából.

Az invazív, vagyis szúrás vagy vágás által történő beavatkozásoknál, így a szájsebészeti beavatkozások esetében is némi kockázattal jár az eljárás, mint például a szomszédos fogak sérülése, amiről előzetesen úgy szóban, mint írásban tájékoztatást nyújtanak kezelőorvosaink.

A beavatkozás utáni teendők

A gyors és kielégítő sebgyógyulás alapfeltétele a stabil véralvadék kialakulása, ezért tilos a seb öblögetése és szívogatása.

Beavatkozás közben a helyi érzéstelenítés következtében az ideg ingerületvezetése időszakosan kikapcsol az adott területen, ennek hatására a beavatkozást követő 2-4 órában a zsibbadás általános jelenséggé válik, ezért száj lágy részének megóvása érdekében, az adott időtartam alatt nem ajánlott semmilyen étel fogyasztása.

A szájsebészeti eljárás utáni 2-3 napban kerülendő a dohányzás, az alkohol, az apró magvas ételek, valamint a különféle tejtermékek fogyasztása is.

A száj és az adott terület tisztítását tekintve az adott napon csak nagyon óvatosan javasoljuk, de következő napon puha sörtéjű fogkefe és fogrém, valamint szájfertőtlenítő többszöri használata ajánlott.

Nagyobb mértékű szájsebészeti beavatkozást követően arcduzzanat megjelenése tapasztalható. Ennek megszűntetésére 1-2 napon át, külsőleg történő, szakaszos jegelést javasolunk. A gyógyulási periódus ideje alatt szükség esetén a fájdalomcsillapítót vagy az antibiotikum receptet felírjuk pácienseinknek. Abban az esetben, ha a páciens olyan dolgokat tapasztal, amik eltérnek az orvosunk által leírtaktól, mint például szivárgó vérzés vagy állandó erős fájdalom, rendelőnk mihamarabbi felkeresése ajánlott, hogy a lehető leggyorsabban segítségére lehessünk.